نمایش نوار ابزار

توصیه های تغذیه ای پیشگیری و درمان دیابت

یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵

توصیه های تغذیه ای جهت پیشگیری و درمان دیابت
• مصرف مواد نشاسته ای مانند نان وبرنج همراه با سبوس مربوطه باشد و از مصرف نان سفید،نان سوخاری و نان باگت و برنج سفید که فاقد سبوس است کاملاً پرهیز کنید.مصرف متناسب سیب زمینی به طور ارجح به صورت آب پز خوب است وبهتر است که از انواع غنی شده وسبوس دار ماکارونی استفاده شود.مصرف جو،ذرت و ارزن به ویژه همراه با سبوس بسیارمفید است.

sugar-900x556

• تا میتوانید از مصرف مواد غذایی صنعتی شیرینی مانند قند وشکر سفید،پولکی،شیرینی جات قنادی وصنعتی،نوشابه ها،کمپوت وآب میوه های صنعتی پرهیز کنید.مصرف محدود شکر نیشکر و یا نبات ساخته شده از نیشکر مناسب تراست. ولی بطور کلی مصرف متعادل شیرینی های طبیعی مانند توت خشک وحدود چهارعددخرما در روز و نیز عسل بلا مانع است.
• بهتر است از روغن های گیاهی سالم بطور ارجح کنجد وزیتون استفاده شود و از مصرف روغن های جامد ومارگارین و فرآورده و روغن های گیاهی ناسالم که حاوی پالم وپارافین هستند پرهیز شود.روغن کنجد جهت سرخ کردن با حرارت کم وزیتون جهت استفاده برای غذا وسالاد توصیه می شود.
• ازخوردن آب یخ وآب فراوان پرهیز شود .نوشیدن آب معدنی های لیمونادی به شرطی که باعسل یا شیره توت باشد بلا مانع است.
• از حبوبات مانند لوبیا،عدس،ماش،باقلا،برنج قهوه ای سبوسدار استفاده شود.
• از جوانه گندم یا جوانه حبوبات همراه با سالاد،ماست،سوپ یا آش استفاده کنید.
• آش های ترش مانند آش های حاوی غوره ،زرشک ولیمو مفید هستند.
• مصرف روزانه مغز ها شامل بادام،گردو،فندق،پسته و تخم آفتاب گردان مفید است.
• از سبزیجات بصورت خام یا پخته همراه غذا مانند سبزی خوردن،خیار،هویج و زردک، کدو، لوبیاسبز، شلغم، پیاز، کاسنی، کلم، کاهو، گوجه، کنگر، شاهی، جعفری، ترتیزک، فلفل سبز وگشنیز تر استفاده کنید.
• مصرف روزانه لبنیات سالم مثل دو لیوان شیر،مصرف شیر و دوغ شتر برای افراد دیابتی مفید است.بهتر است از فرآورده های لبنی حاوی پالم و کره مارگارین وپنیرهای صنعتی حاوی پارافین پرهیز شود.
• از چاشنی های سالم مثل آب لیمو،نارنج،آبغوره،رب انار،زرشک وزیتون به جای سس های مایونز استفاده شود.
• از مصرف سوسیس، کالباس وغذاهای شور وپرچرب مثل انواع فست فودها پرهیز شود.
• ازمیوه های فصل به صورت تازه وخام استفاده کنید مانند آناناس نارس،شاه توت، ذغال اخته،سیب،گوجه سبز،زردآلو، انار، هلو، گلابی، انبه، گیلاس، شلیل، آلبالو، زالزالک، توت،آلو،موز،خرما،نارنج، گرمک.در میان میوه ها بهتر است از مصرف زیادخربزه وانگور و انجیر پرهیز شود.ازطالبی به مقدارکم میتوان استفاده کرد.مصرف چند حبه انگور مجازاست واز ۴-۳عددخرمادر روز میتوان استفاده کرد.مصرف هندوانه ضرری ندارد. انار را با پره وپیه استفاده کنید.میوه های ترش مثل توت فرنگی وتمشک ولیمو ترش ولیموشیرین ودیگر مرکبات و همین طور خرمالو وازگیل مفیدند.
• ازمصرف قهوه ،چای پررنگ ونوشابه های الکلی پرهیزکنید.
• از دارچین به ویژه همراه با غذاهای چرب استفاده کنید.از مصرف سماق ،شنبلیله،تخم خرفه وآویشن غافل نشوید.
• از خوردن گوشت زیاد پرهیز کنید.البته مرغ محلی،ماهی وبوقلمون ارجح هستند.
• نخوردن مواد کافی قندی وبسنده کردن به مواد پروتئینی موجب اسیدی شدن خون وتشدید دیابت می شود.خون قلیایی پیش زمینه های دیابت را از بین می برد.

دیدگاه ها